2010-10-13

Mot nya mål

Det två veckor långa landslagsuppehållet är, tacksamt nog, snart till ända. Fulham är fortsatt obesegrat men en seger på sju matcher är inget att ropa halleluja över. Nu väntar Tottenham i en match på Craven Cottage, en match som statistiskt sett borde sluta med seger för Fulham.

Av de nio Premier League-matcher lagen har spelat mot varandra med Fulham som hemmalag (sju matcher på Craven Cottage, två på Loftus Road) har Fulham avgått med segern i fem, tre har slutat oavgjort och Tottenham har vunnit en. Traditionens makt är som bekant stor men den är inget man kan, eller bör, förlita sig på.

Det största frågetecknet för Fulhams del är hur de offensiva trupperna ska formeras. Diomansy Kamara gjorde comeback, och borde ha avgjort, mot West Ham senast och både Moussa Dembele och Andy Johnson är tillbaka i träning. De två senare lär dock inte vara redo för startelvan än. Ett faktum som gör att jag vill formera trupperna enligt följande:

Målvaktsposten och backlinjen är egentligen inte så mycket att orda om. Chris Baird är i min mening ett stabilare alternativ än John Pantsil som verkar ha fokus på helt fel saker just nu. Mittfältet känns i och med Zoltan Geras förvandling till en mer renodlad anfallare också gjutet. Anfallet då? Tja, Clint Dempsey har visat upp en god form på sistone och i och med en friare roll i en 4-4-1-1-uppställning kan han både täcka upp bakåt, vilket kan behövas mot ett offensivt starkt Tottenham, och hjälpa till framåt. Diomansy Kamara är en av mina personliga favoriter och kan han bara få igång målskyttet igen, likt våren 2008, är han en irrationell spjutspets av rang. Bänken vill jag formera enligt följande:

Med förhoppning om att Dembele och Johnson är redo för spel åtminstone sista kvarten erbjuder bänken ett antal offensiva alternativ. Är det något man har lärt sig som Fulhamsupporter genom åren är det att laget inte klarar av att försvara ledningar. Det är full fart framåt som måste genomsyra spelet, oavsett om vi ligger under eller leder med ett eller två mål.

Nej ni, nu håller vi tummarna för att säsongens andra seger registreras på lördag. Själv åker jag och tittar på bandy, Fulhams match har jag givetvis redan berett plats för, så mig hör ni inte av förrens nästa vecka.

Come on Fulham!