2005-08-11

Il Capitano

Då de två spelarna som axlade manteln som lagkapten förra säsongen (Lee Clark och Andrew Cole) inte längre återfinns i klubben är det dags att utse en ny. Chris Coleman har gett antydningar om att äran, och givetvis ansvaret, att få bära armbindeln står mellan Zat Knight, Alain Goma och Luis Boa Morte. Men vem passar egentligen bäst som lagkapten av de tre, och varför?

Zat Knight - Nej, nej, nej! Knight var lagkapten i träningsmatchen mot Panionios och rapporter säger att han ska ha skött uppdraget bra. Vid ett tillfälle informerade han även den betydligt mer rutinerade Alain Goma. Fransmannen ska ha sett konfunderad ut. Jag tycker inte att Knight passar som lagkapten. Så här innan säsongen är jag inte ens säker på att Knight är rätt spelare att få kampera ihop med Goma i mittförsvaret, Goma ser jag nämligen som given. Att ge armbindeln till en spelare som ofta har fullt upp med sig själv och sina långa ben kan inte vara bra. Den som är lagkapten måste vara säker på sig själv och ha en hel del rutin.

Alain Goma - Ja, ja, ja! Här har vi enligt mig Fulhams nye lagkapten. Goma fyller 33 i år och har massvis med rutin. Han är dessutom en stabil mittback som sällan gör några större misstag. Nu är väl inte Goma den störste pådrivaren vokalt sett men han kan så att säga "lead by example".

Luis Boa Morte - Har många attribut som passar in på en lagkapten. Boa ger alltid 100 procent i alla lägen och har en inställning utan dess like. Jag tror dock att Boas framfart på planen skulle kunna hämmas i och med en eventuell utnämning till lagkapten. Ansvaret skulle göra att han behöver tänka på saker som han vanligtvis inte brukar göra på planen. En spelare som Boa ska bara köra järnet och spela så uppoffrande han kan. Det stundtals hetsiga humöret är också en nackdel för en lagkapten.

Mitt val till lagkapten av ovan nämnda spelare:
1. Alain Goma
2. Luis Boa Morte
3. Zat Knight

Men jag kan ju vara helt ute och cykla! På lördag får vi se vem det blir...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med om valet av lagkapten av dem 3 sen finns det ju en hel del andra spelare jag skulle vilja se framför Knight.. Jobba lite nu =P

11 augusti 2005 kl. 14:26  
Blogger Hampus Petersson said...

Jag jobbar så fort faxen matar mig med papper.

Gånger det har hänt idag: 0

:D

11 augusti 2005 kl. 14:42  
Anonymous Anonym said...

haha inte konstigt att skiten håller på att gå under :}

11 augusti 2005 kl. 21:05  
Anonymous Anonym said...

Håller med dej. Goma var strålande ifjol från och med cup matchen mot Derby och var lätt Fulhams bäste mittback. Han ska vara lagkapten om någon.

12 augusti 2005 kl. 11:33  

Skicka en kommentar

<< Home