2006-07-10

Psykbryt

VM är över för den här gången och nog måste man säga att det slutade som det började - händelserikt. I turneringens första match var det målen som stod i händelsernas centrum, i turneringens sista var det psyken. Zinedine Zidane lackade ur totalt på Italiens hårdföre mittback Marco Materazzi och svarade för ett överfall modell värre. Hela händelsen såg överlagd ut och skulle man göra något liknande ute på stan skulle en fängelsedom inte vara långt borta. Att en spelare som Zidane skallar ner någon i sin sista match - i en VM-final - är för mig helt ofattbart.

Säga vad man vill om Materazzi men alla lag behöver en sån spelare. Hatad av motståndarna, älskad av de sina. Luis Boa Morte är Fulhams svar på Materazzi även om Boa är lite mer ödmjuk i sin framtoning. Materazzi hittade Zidanes ömmaste punkt och det han sa är säkert inte försvarbart men det ursäktar inte Zidanes agerande. Man måste ha överseende med att domarteamet inte kan höra vad alla spelare säger till varandra. Överfall har sällan hjälpt lag till framgång, psykningar däremot brukar fungera desto bättre. Zidane förvandlades från en bolltrollare till en slaktare och senare även till en pajas. Att bojkotta prisutdelningen är riktigt lågt. Vad hjälper det att sitta och tjura? Visa uppskattning för turneringen som du för åtta år sedan var kung av, Zidane.

Måste även passa på att slänga en känga till många av förbundskaptenerna och ledarna under VM. Flera, inte alla men många, betedde sig minst sagt illa. Att fjärdedomarna inte agerade och skickade upp folk på läktaren är för mig ofattbart. Liknande agerande på annat håll än i VM skulle leda till straff, men så icke här. Vi kan ta finalen som ett exempel. Raymond Domenech applåderade hånfullt domaren, gestikulerade och sparkade iväg minst en vattenflaska. Härligt beteende, Raymond.

Jag var ingen franskhatare modell större innan finalen och jag är det inte nu heller. Zidane och Domenech har jag dock svårt för just nu. Materazzi däremot tycker jag är ett mindre geni. Säga vad man vill om hans metoder men uppenbarligen fungerar de. Jag har en liten svaghet för råskinn slash tuffingar på planen. De behövs och fyller en funktion precis som de bolltrollande och tekniska lirarna. Jag tycker inte att man kan kalla spelare som Materazzi för fuskare. Filmningar är en sak, kapningar och psykning en helt annan. Jag ser gärna att en Fulhamspelare psykar bort motståndare under säsongen. Jag skulle dock inte förlåta om en Fulhamspelare föll i en liknande fälla.

VM-diskussionerna, i det här inlägget kanske ska sägas, lämnas i och med att jag erkänner att jag jublade när Fabio Grosso satte den sista straffen (och vilka straffar spelarna slog sen).

Fulhamspelarna har börjat droppa in och träningen har dragit igång. Steve Nance håller i trådarna i år igen och kör hårt med truppen. Flera träningsmatcher väntar innan premiären borta mot Manchester United den 20:e augusti. Förhoppningsvis har vi ett par nya namn på planen då. Helst i mitten av backlinjen. Mer om nyförvärv och annat Fulhamsnack senare. Nu ska jag smälta VM.

Alla behöver en Boa Morte.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra, du sammanfattar väl ungefär vad jag känner. Teori om varför det dröjde så länge med det röda kortet igen för den här domaren? Min teori är att fjärdedommaren kollade upp den här incidentet på monitorn (varför skulle den annars vara belägrad där?), om det var den assisterade domaren som stod närmast hade väl den sävliga processen blivit ej sävlig. Men eftersom mål i efterhand inte kan dömas rätt förutsätter jag att det inte var så.

10 juli 2006 kl. 01:39  
Anonymous Anonym said...

"bortdömda mål"

10 juli 2006 kl. 01:41  
Anonymous Anonym said...

Underhållande och välskrivet som vanligt. Håller med till fullo! Nu missade jag tyvärr finalen pga jobb, så Zidanes beteende kan jag inte uttala mig om, men resten är stabilt som fan, som Alban Nwapa skulle ha uttryckt sig.

10 juli 2006 kl. 01:45  
Blogger Hampus Petersson said...

Anledningen till varför utvisningen dröjde kan diskuteras i evigheter - om vi inte får något konkret svar från FIFA det vill säga. Monitorn får väl egentligen inte användas till sådana syften men gjorde den det ser jag inget problem i det. Rätt blev rätt till slut.

10 juli 2006 kl. 01:46  
Anonymous Anonym said...

Ja, det blev ju rätt. Men intressant är det. En som sett rörelserna men inte detaljerna hade i alla fall inte kunnat uteslutat filmning.

10 juli 2006 kl. 02:09  
Anonymous Anonym said...

Hampus,jublade du när smutsiga Italien vann? Du och jag har mycket att utreda över nästa pilsner ;)

Vad sägs om 3xFulham på 6 dagar? Sugen på en Augustitripp?

10 juli 2006 kl. 09:42  
Blogger Hampus Petersson said...

Nick, då är första samtalsämnet vid nästa pilsner spikat ;)

Trippen du nämner är högintressant. Kolla upp detaljerna och hör av dig snarast!

10 juli 2006 kl. 11:42  
Anonymous Anonym said...

Håller med dig där. Känns lite som att alla gullar lite med Zidane eftersom det var hans sista match och var väl upplagt för en fin avslutning.


Sen så skall ju 4:e domaren ha kvar ögonen där inga andra har dom

10 juli 2006 kl. 13:45  

Skicka en kommentar

<< Home