2006-07-05

Lärdomar från Dortmund

Efter att ha bevittnat slaget i Dortmund mellan Tyskland och Italien måste jag applådera matchens vänsterbackar. Philipp Lahm och Fabio Grosso imponerade stort på mig med ett uppoffrande spel blandat med offensiva räder. Något för Fulhams vänsterbackar att titta på. Klubben har allt sedan Jerome Bonnissel gick sönder haft problem på positionen. Och då ska vi veta att fransmannen gjorde sin sista match en bit in i säsongen 2003/04.

Kan för övrigt meddela att Bonnissel inte blev fotbollsinvalid efter tiden i Fulham. I vintras skrev han på ett sex månader långt lånekontrakt med Olympique Marseille. Bonnissel hann dock bara med fem matcher då skador återigen störde den hårfagre mannen. Nu står han utan kontrakt och frågan är om någon klubb vågar värva en spelare som väl snart har slagit något slags världsrekord i sjukjournaler. Jag önskar Bonnissel all lycka men det mesta talar nog ändå för att han snart måste lägga skorna på hyllan.

På tal om fransmän. Portugal och Frankrike spelar den andra VM-semifinalen. Där ligger, trots att min favoritspelare Luis Boa Morte återfinns i Portugal, mina sympatier hos Frankrike. Vinpimplarlandet har växt under turneringen. Portugal har förvisso varit bra och bjudit på en del underhållande fotboll men jag orkar inte med deras pajaserier. Nu är väl alla kålsupare på ett eller annat sätt men det hjälps inte. Portugal får gärna missa finalen. Och något inhopp för Boa Morte kan vi nog inte hoppas på. Luiz Felipe Scolari envisas med att ge spelare som Hugo Viana chansen, fy! Ge oss Boa Morte istället!

Hoppas att Boa Morte, trots avsaknaden av speltid i VM (vilket i och för sig var rätt väntat), kommer tillbaka till Fulham med en hunger att spela. Det är då han är som bäst. Nu har han väl sett rätt så glad ut när han dansat, jublat och peppat lagkamraterna i VM men det är på planen vi vill se honom. Vår lagkapten. Luis Boa Morte.